Завдання 1
Інструктивна картка практичного заняття
Спеціальність №: 501010201 «Початкова освіта» .01010101 «Дошкільна освіта», 5.02020401 «Музичне мистецтво».
Рівень підготовки: базова загальна середня освіта.
Дисципліна: Захист Вітчизни.
Тема: Основні ознаки травм живота, травм скелетно-м’язевої системи.
Тип заняття: практичне .
Мета заняття: навчити проводить швидку оцінку основних ознак травм голови, травм грудної клітки ; володіти методами допомоги при основних ознаках травм голови, травм грудної клітки .
Забезпечення заняття:
- наочно-демонстраційний матеріал: збірники документів.
ЛІТЕРАТУРА:
Базова:
1. Лелека В.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для дівчат) Х: Ранок 2018 р.
2. Герасимів І.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для хлопців) Тернопіль
«Астон»2018 р.
Хід заняття:
1.В ступна частина
1.1.Організація початку заняття
1.2.Повідовлення теми, мети заняття, запис плану, бібліографії.
2.Інструктажі
2.1.Ознайомлення з інструкцією до практичної роботи
2.2. Запис теми, мети роботи в зошит.
2.3.Повідомлення критерій оцінювання.
3. Основна частина
3.1.Колективна фронтальна робота. Усне опитування з теми
«Основні ознаки травм живота, травм скелетно-м’язевої системи».
3.2.Робота в групах. Методика та техніка алгоритму ознак травм живота, травм скелетно-м’язевої системи.
3.3.Аналіз роботи.
4. Заключна частина
4.1.Підсумкова частина.
4.2.Попереднє оцінювання здобувачів освіти.
Інструкція
до виконання практичної роботи
з предмету «Захист Вітчизни»
Тема: Основні ознаки травм живота, травм скелетно-м’язевої системи.
Мета заняття : навчити проводить швидку оцінку основних ознак травм голови, травм грудної клітки ; володіти методами допомоги при основних ознаках травм голови, травм грудної клітки .
Обладнання: манекен,санітарне обладнання.
Література:
1. Лелека В.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для дівчат) Х: Ранок 2018 р.
2. Герасимів І.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для хлопців) Тернопіль
«Астон»2018 р.
Хід роботи
Запитання 1.Загальними ознаками травми живота є (вкажіть неправильну відповідь):
варіанти відповідей
вимушене положення хворого на спині або на боці з підтягнутими до живота ногами
біль, блювота, обмеження дихальних рухів
напруження м'язів передньої черевної стінки
утруднена мова, раптова слабкість та оніміння обличчя, руки та ноги.
Запитання 2
Захворювання, що характеризується болями у правому підребер'ї, що локалізуються переважно у верхній частині живота, нерідко віддають у праве плече і праву підлопаткову область
варіанти відповідей
печінкова коліка
ниркова коліка
апендицит
виразкова хвороба
Запитання 3
До ознак пошкодження цілісності кишок відносять
варіанти відповідей
криваві випорожнення
напруженість стінки живота
загострені риси обличчя
шум у вухах
Запитання 4
Які основні пошкодження виникають при травмах скелетно- м`язової системи:
варіанти відповідей
пошкодження легень, серця, нирок, сухожиль
пошкодження кісток, суглобів, м`язів, сухожиль
пошкодження шлунку, печінки, кишечника
пошкодження головного мозку, хребта, кісток таза
Запитання 5
Набряк та гематома в ділянці ліктя, зміна форми ліктя, біль під час рухової активності кінцівки можуть вказувати на:
варіанти відповідей
вивих ліктьового суглобу
розтягнення зв`язок
розрив зв`язок
перелом ліктьового суглобу
Запитання 6
Абсолютними клінічними ознаками переломів є :
варіанти відповідей
біль
кісткова крепітація
крововилив у ділянці травми
укорочення або деформація кінцівки
патологічна рухливість
Запитання 7
Незворотне пошкодження волокон з частковим чи повним пошкодженням з'єднувальної тканини називається:
варіанти відповідей
забій
розрив
струс
розтягнення
Запитання 8
У дітей переломи трапляються рідше, ніж літніх людей тому що в кістках:
варіанти відповідей
переважають органічні речовини
переважають мінеральні речовини
міститься велика кількість води
органічних речовин і мінеральних солей однакова кількість
Запитання 9
Вкажіть ознаки пошкодження кісток таза і хребта:
варіанти відповідей
затримка випорожненя
сильний біль по всьому животу з локалізацією в районі травмованого органа
кровотеч
мерехтіння в очах
Запитання 10
Серед пошкоджень черевної порожнини і органів, що знаходяться за нею, важливо своєчасно виявити ті, які вимагають:
варіанти відповідей
хірургічного втручання
харчування з врахуванням групи крові
роздільного харчування
спеціальних дієт
Запитання 11
Невідкладна допомога під час травми спинного мозку, в першу чергу, передбачає:
варіанти відповідей
транспортну мобілізацію
накладання пов'язки
вживання ліків
накладання шин
Запитання 12
Характерною ознакою перелому кісток черепа є:
варіанти відповідей
кісткова крепітація
обмеженість руху
Завдання 2
Інструктивна картка семінарського заняття
Назва та № спеціальності: 013 «Початкова освіта», 012 «Дошкільна освіта», 014.013 Середня освіта (Музичне мистецтво)
Дисципліна: Захист Вітчизни
Тема: Основні документи нормативно-правової бази щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні.
Мета заняття: Характеризувати основні документи нормативно-правової бази щодо захисту життя і здоров’я людини в Україні. Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Закон України «Про екстрену медичну допомогу». Аналіз стану здоров’я людей в Україні.
Обладнання: речові джерела,збірники документів, роздатковий матеріал семінару.
Література:
1. Лелека В.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для дівчат) Х: Ранок 2018 р.
2. Герасимів І.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для хлопців) Тернопіль
«Астон»2018 р.
3. Шоботов В.М. Цивільна оборона. К.: Генеза 2013р.
4. Стеблюк М. І. Цивільна оборона: Підручник для ВНЗ. — К.: Урожай, 2008р.
Хід заняття:
1. Підготовча частина.
1.1. Повідомлення теми, мети заняття.
1.2. Ознайомлення з планом роботи.
2. Основна частина.
2.1. Повторення основних теоретичних положень:
а) Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Закон України «Про екстрену медичну допомогу»
б) Аналіз стану здоров’я людей в Україні
2.2.Тестові завдання.
3. Заключна частина .
3.1. Підведення підсумків.
3.2. Оцінювання діяльності здобувачів освіти .
Тест
Запишіть номер запитання та варіант відповіді ( напр. 1А, 2Б і т.д.)
1. Вперше цінність людського життя було офіційно проголошено:
(Кількість балів 1.00)
o А
Державній Конституції України;
o Б
в Європейській Соціальній Хартії;
o В
Загальній декларації прав людини;
2. Позначте зобов’язання держав, які приєдналися до Європейської Соціальної Хартії у галузі охорони здоров’я.
(Кількість балів 1.00)
o А
зробити обов’язковим для рятувальників та поліцейських вивчення основ екстреної медичної допомоги.
o Б
запобігати поширенню небезпечних захворювань;
o В
гарантувати належне медичне обслуговування незалежно від статків громадянина;
o Г
надавати освітні та консультаційні медичні послуги;
o Д
сприяти розвитку спорту в державі;
3. Який нормативно-правовий акт визначає допомогу у зв’язку з професійним захворюванням чи повною або частковою непрацездатністю?
(Кількість балів 1.00)
o А
Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я».
o Б
Європейський кодекс соціального забезпечення;
o В
Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»;
o Г
Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права;
4. Як регламентують здійснення охорони здоров’я в Україні різні нормативно-правові документи? Встановіть відповідність.
(Кількість балів 1.00)
o
1
Конституція України
2
Закон «Основи законодавства України про охорону здоров’я»
3
Закон «Про екстрену медичну допомогу»
4
Закон «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»
o
А
гарантує надання пільгових послуг в спеціальних медичних установах та санітарно-оздоровчих закладах.
Б
зобов’язує громадянина дбати про своє здоров’я та здоров’я дітей, проходити в установленому порядку профілактичні огляди.
В
визначає перелік фахівців, у службові обов’язки яких входить надання екстреної медичної допомоги.
Г
проголошує право кожної людини на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування.
А Б В Г
1
2
3
4
5. Позначте головні чинники, за якими можна визначати стан громадського здоров’я держави.
(Кількість балів 1.00)
o А
коефіцієнт смертності (на 1 тис. осіб).
o Б
якість життя, його тривалість;
o В
Коефіцієнт народжуваності (на 1 тис. осіб);
o Г
рівень безробіття, внутрішня міграція населення;
Завдання 3
Інструктивна картка практичного заняття
Спеціальність №: 501010201 «Початкова освіта» .01010101 «Дошкільна освіта», 5.02020401 «Музичне мистецтво».
Рівень підготовки: базова загальна середня освіта.
Дисципліна: Захист Вітчизни.
Тема: Засоби індивідуального захисту
Тип заняття: практичне .
Мета заняття: навчити використовувати засоби індивідуального захисту; володіти методами використовування засобів індивідуального захисту, розуміти відмінність між засобами індивідуального захисту.
Забезпечення заняття:
- наочно-демонстраційний матеріал: збірники документів.
ЛІТЕРАТУРА:
Базова:
1. Лелека В.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для дівчат) Х: Ранок 2018 р.
2. Герасимів І.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для хлопців) Тернопіль
«Астон»2018 р.
Хід заняття:
1.В ступна частина
1.1.Організація початку заняття
1.2.Повідовлення теми, мети заняття, запис плану, бібліографії.
2.Інструктажі
2.1.Ознайомлення з інструкцією до практичної роботи
2.2. Запис теми, мети роботи в зошит.
2.3.Повідомлення критерій оцінювання.
3. Основна частина
3.1.Колективна фронтальна робота. Усне опитування з теми
«Засоби індивідуального захисту».
3.2.Робота в групах.
3.3.Аналіз роботи.
4. Заключна частина
4.1.Підсумкова частина.
4.2.Попереднє оцінювання здобувачів освіти.
Інструкція
до виконання практичної роботи
з предмету «Захист Вітчизни»
Тема: Засоби індивідуального захисту
Мета заняття : навчити використовувати засоби індивідуального захисту; володіти методами використовування засобів індивідуального захисту, розуміти відмінність між засобами індивідуального захисту.
Обладнання: манекен,санітарне обладнання.
Література:
1. Лелека В.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для дівчат) Х: Ранок 2018 р.
2. Герасимів І.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для хлопців) Тернопіль
«Астон»2018 р.
Хід роботи
Щоб пошити медичну ватно-марлеву маску вам знадобиться упаковка бинта, нитка з голкою, вата, гумка, ножиці, ефірна олію за бажанням.
Відміряйте смужку бинта 80 см і відріжте. Складіть вчетверо, в середині рівномірно розподіліть трохи вати. Цей шар повинен бути дуже тонким і пухким, інакше в такій пов’язці буде важко дихати. Прошийте по краях білою ниткою. В кутках слід пришити гумку за обидва кінці, щоб маску можна було з їх допомогою зафіксувати за вушні раковини.
Медичну захисну маску можна викроїти і з відрізу звичайної марлі. Розмір готового виробу має досить щільно прилягати до обличчя, закриваючи при цьому підборіддя рот і ніс.
Носити пов’язку для захисту від інфекції можна не більше шести годин. Потім слід вийняти шар вати і випрати маску в гарячій воді з господарським милом, а потім висушити.
Кожні 4-6 годин медичну маску необхідно міняти, тому зшийте відразу кілька штук. Перед виходом на вулицю капніть на пов’язку крапельку ефірного масла чайного дерева, сосни, кедра, апельсина, це підвищить ефективність захисту.
Навчально-методична картка заняття №
Назва та № спеціальності: 013 «Початкова освіта», 012 «Дошкільна освіта», 014.013 Середня освіта (Музичне мистецтво)
Рівень підготовки: базова загальна середня освіта
Дисципліна: Захист Вітчизни
Тема: Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця.
Тип заняття: лекція
Мета заняття: Характеризувати рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця. Алгоритм дій проведення серцево-легеневої реанімації . Основні правила та порядок проведення реанімації. Непрямий масаж серця, як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної системи, методика його виконання.
Забезпечення заняття:
- наочно-демонстраційний матеріал: збірники документів, матеріали лекції.
ЛІТЕРАТУРА:
Базова:
1. Лелека В.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для дівчат) Х: Ранок 2018 р.
2. Герасимів І.М. Захист Вітчизни 10-11 клас (для хлопців) Тернопіль
«Астон»2018 р.
Допоміжна
3. Шоботов В.М. Цивільна оборона. К.: Генеза 2013р.
4. Стеблюк М. І. Цивільна оборона: Підручник для ВНЗ. — К.: Урожай, 2008р.
5. Депутат О.П. Цивільна оборона. Підручник. — К.: Афіша, 2000р.
6. Про захист людини від впливу іонізуючих випромінювань: Закон України від 14 січня 1998 р. – К., 1998.
7. Про пожежну безпеку: Закон України. - К., 1993
8. Про захист людини від впливу іонізуючих випромінювань: Закон України від 14 січня 1998 р. – К., 1998.
Серцево-легенева реанімація
Найбільш частими причинами розвитку термінальних станів є раптова зупинка кровообігу, дихання і пошкодження мозку. Залежно від того яка із систем в першу чергу уражена патологічним процесом – процес умирання має певні особливості.
Реанімація - комплекс заходів, спрямованих на відновлення втрачених або різко порушених життєвоважливих функцій організму хворого у стані клінічної смерті.
Інтенсивна терапія - це комплексна медична допомога хворим у важкому або термінальному стані, обумовлена порушенням життєвоважливих функцій організму.
Інтенсивна терапія складається з двох взаємопов'язаних частин: власне інтенсивної терапії (лікувальних заходів) та інтенсивного спостереження. Критичний рівень розладів життєдіяльності з катастрофічним падінням артеріального тиску, глибоким порушенням газообміну і метаболізму називається термінальним станом. Класифікація термінального стану за Неговським:
- предагонія,
- агонія,
- клінічна смерть.
Предагональний стан:
1.Свідомість сплутана,
2.Артеріальний тиск не визначається,
3. Пульс на периферичних артеріях відсутній, але пальпується на сонних і стегнових артеріях;
4.Дихальні порушення проявляються вираженою задишкою, зовнішнє дихання ослаблене, неефективне, ціанозом або блідістю шкірних покривів і слизових оболонок.
Слідом за предагональним станом розвивається термінальна пауза - стан, що триває 1-4 хвилини:
1.Дихання припиняється, розвивається брадикардія, іноді асистолія,
2.Зникають реакції зіниці на світло, корнеальна та інші стовбурові рефлекси, зіниці розширюються.
По закінченні термінальної паузи розвивається агонія - етап вмирання. Клінічною ознакою агонії є термінальне (агональное) дихання з характерними рідкісними, короткими, глибокими судорожними дихальними рухами, іноді за участю скелетних м'язів. Може відновитися судинний тонус - систолічний АТ зростає до 50-70 мм рт.ст. Над магістральними артеріями пальпується пульс. Однак при цьому метаболічні порушення у клітинах організму стають незворотніми і через 20-40 сек настає клінічна смерть.
Клінічну смерть констатують в момент повної зупинки кровообігу, дихання і виключення функціональної активності ЦНС, яка є оборотнім станом. В термінальній стадії будь-якої невиліковної хвороби реанімація безперспективна і застосовуватися не повинна.
Клінічна смерть триває в середньому 5-7 хвилин, на протязі яких повинні початися реанімаційні заходи. Діагноз клінічної смерті ставиться на підставі ознак смерті, основних і додаткових:
Основні: 1. Відсутність пульсу на сонній або стегновій артерії
2. Зупинка дихання
3. Відсутність свідомості Додаткові:
4. Зміна кольору шкірних покривів (дуже блідий або ціанотичний)
5. Розширення зіниць На встановлення діагнозу має бути витрачено не більш 8-10 секунд.
Наявність будь-яких трьох з чотирьох основних ознак (втрата свідомості, розширення зіниць, відсутність пульсу, зупинка дихання) у будь-якій комбінації дає право поставити діагноз «клінічна смерть» і розпочати проведення СЛЦР.
Визначення ознак клінічної смерті
1. Факт припинення кровообігу встановлюється по відсутності пульсу на магістральних судинах (щоб визначити знаходження сонної артерії, 4 пальця руки розміщують впоперек бічній поверхні шиї, в борозні між трахеєю і великим косим м'язом).
2. Переконатися у відсутності дихання (відсутність дихальних екскурсій грудної клітки і потоку повітря біля рота і носа на видиху)
3. Встановити факт відсутності свідомості - втрата свідомості відзначається майже відразу (через 15-30секунд) після припинення кровообігу. Збереження свідомості виключає припинення кровообігу!
4. Підняти верхню повіку і визначити ширину зіниць. При припиненні кровообігу і дихання зіниці розширюються через 25-60секунд і стають неприродно широкими.
5. Оцінити візуально відтінок шкірних покривів (прогресуючий ціаноз або мертвенна блідість). Не можна втрачати час на вимірювання АТ, реєстрацію ЕКГ, вислуховування тонів серця. Встановивши клінічну смерть треба негайно почати серцево-легенєву реанімацію.
Виділяють 3 стадії СЛЦР по П. Сафару:
1 стадія - елементарного підтримки життя, головною метою здійснення якої є загальна оксигенація. Вона складається з 3 етапів:
а) відновлення прохідності дихальних шляхів
б)проведення штучної вентиляції легень
с) проведення зовнішнього масажу серця II стадія - подальше підтримання життя.
Головним завданням цієї стадії є відновлення самостійного кровообігу. Ці заходи проводить спеціалізована бригада медичної допомоги або лікарі стаціонару. Розрізняють такі етапи цієї стадії:
а) медикаментозне лікування
б) проведення ЕКГ-контролю з метою визначення виду зупинки кровообігу
с ) проведення дефібриляції у разі фібриляції шлуночків.
III стадія - тривала підтримка життя. Її мета - церебральна реанімація, подальша терапія порушень життєво-важливих функцій організму та ускладнень. Значення трьох найважливіших прийомів серцево-легеневої реанімації у їх логічній послідовності сформульовано П. Сафаром у вигляді «правила САВ»:
1) circulation his blood - відновити кровообіг.
2) aire way open - забезпечити прохідність дихальних шляхів,
3) breath for victim - приступити до штучного дихання;
За відсутності кровообігу негайно приступають до непрямого массажу серця. Пацієнт лежить на спині на твердій поверхні. Надаючий допомогу стає збоку від потерпілого і кисть однієї руки кладе на ніжню третину грудини, а кисть другої - зверху, поперек першої (для збільшення тиску). Плечі реаніматора повинні знаходитися прямо над долонями, руки не зігнуті в ліктьових суглобах. Ритмічними поштовхами проксимальної частини кисті натискають на грудину з метою зміщення її в напрямку до хребта приблизно на 4-5 см. Сила тиску повинна бути такою, щоб на сонній або стегновій артерії один з учасників бригади міг чітко визначити штучну пульсову хвилю. Число стиснень грудної клітки повинна бути 100 в 1 хвилину 2
Відновлення прохідності дихальних шляхів здійснюється потрійним прийомом по Сафару - закидання голови, граничне зміщення вперед нижньої щелепи і відкривання рота хворого.
Штучна вентиляція легень на етапі долікарської допомоги здійснюється «з рота в рот». При цьому про ефективність вдиху судять по підйому грудної клітини. Співвідношення компрессий грудної клітини і штучного дихання у дорослих становить 30: 2 незалежно від того, одна або дві особи проводять реанімацію. У дітей 15:2, якщо СЛР проводять 2 людини, 30:2 - якщо її проводить 1 людина. Якщо, незважаючи на правильне проведення реанімації протягом 30 хвилин, ознаки клінічної смерті зберігаються, а спеціалізовану бригаду швидкої допомоги викликати неможливо, реанімацію можна припинити. Отже, людина, раптово загибла у вас на очах, не безнадійна. Пам'ятайте, що тільки ви можете йому допомогти. Поспішайте, бо з кожною хвилиною його шанси на життя падають! Абсолютне протипоказання до реанімації - виражені гіпостатичні плями в пологих частинах тіла як достовірні ознаки біологічної см